NATuurkunde
Nederland
is een waterland. Kinderen leren in Nederland al op jonge leeftijd zwemmen. Bij
de meeste mensen blijft de zwemtechniek beperkt tot het zichzelf boven water
kunnen houden en in staat zijn vooruit te komen.
Zwemmen kan echter ook worden bedreven als (top)sport. Ook hier slaat Nederland
geen slecht figuur. Zwemmers als Pieter van den Hoogenband en Inge de Bruin
genieten inmiddels wereldwijde bekendheid in hun sport. Zwemtraining bestaat
tegenwoordig al lang niet meer uit eenvoudig "baantjes trekken". Geavanceerde
technieken hebben de rol van de trainer/coach sterk vervangen/gewijzigd. In
Eindhoven is een compleet systeem ontworpen om de zwembeweging mee te
analyseren, het "vision training system".
In dit onderzoek wordt de zwembeweging en andere facetten van het zwemmen, zoals
de start en het keerpunt, geanalyseerd. Hiertoe dient er eerst een meetmethode
ontwikkeld te worden, waarna metingen kunnen worden uitgevoerd (in het zwembad).
Deze metingen kunnen vervolgens worden geanalyseerd en verbonden worden aan
conclusies.
Aanwijzingen / tips:
- Geschikt voor havo en vwo (op vwo meer diepgang vereist).
- Leerlingen met alleen natuurkunde-1 in hun pakket moeten
bereid zijn zich te verdiepen in extra theorie (mechanica).
- Er wordt gewerkt met Coach "meten en analyseren" en Coach "videometen".
- Het is wenselijk de beweging te analyseren van een echte
zwemmer. Hiertoe kan contact gelegd worden met een zwemvereniging.
- De experimenten worden eerst op school voorbereid en
vervolgens in het zwembad uitgevoerd. Hiertoe met contact gelegd worden met een
zwembad.
- Mochten er in dezelfde periode meerdere onderzoeken worden
uitgevoerd aan sport, dan is samenwerking zeer aan te bevelen.